PER UN SISTEMA EDUCATIU QUE GARANTEIXI LA COMPETÈNCIA LINGÜÍSTICA


Hem rebut aquest manifest fet per un grup de docents d’Evissa contra la proposta del Decret de Trilingüísme de la Conselleria d’Educació. Ho reproduim per considerar-ho de gran interès.

Nosaltres, persones vinculades amb el món de l’ensenyament com a professionals, com a alumnes o com a pares i mares, davant el nou decret del Govern de les Illes Balears que regularà el règim lingüístic dels centres, volem manifestar que:

a) Els Projectes Lingüístics de Centre (PLC) han constituït instrument útil als nostres centres educatius per ordenar l’aprenentatge de les llengües. Amb els PLC s’ha avançat en el coneixement de la llengua catalana, s’ha garantit el coneixement del castellà i s’ha implementat l’estudi d’altres llengües. Els PLC s’han construït amb el suport democràtic dels diferents estaments de cada centre educatiu. El nou decret obliga a refer tots els projectes lingüístics i constrenyeix la llibertat fins a punts insospitats. Els centres podran decidir només alguns serrells pel que fa a l’ordenament lingüístic, i això vulnera clarament l’autonomia dels centres, cada vegada més minvada.

b) Obrir als centres educatius la pugna per aconseguir espais d’ús per a cada llengua suposa generar un nou conflicte lingüístic, en un àmbit on, amb més o menys èxit, s’havia aconseguit un consens acceptable, durant aquests últims anys. El Govern, amb aquest decret, genera un nou conflicte allà on els vells conflictes ja havien minvat considerablement. Trobam, per tant, que es tracta d’una actitud irresponsable del Govern.

c) Es projecta un sistema trilingüe català-castellà-anglès sense les inversions necessàries. Per poder ensenyar correctament en anglès faria falta un important pla de formació, que suposaria unes despeses notables. Consideram absurd implementar un pla d’aquestes característiques sense posar per davant una forta inversió pressupostària,
inversió que, per descomptat, en la situació econòmica actual, no es pot dur a terme. 

d) La implantació d’un sistema trilingüe, sense mitjans econòmics i sense mesures correctores de les desigualtats lingüistiques sempre va en detriment de la llengua minoritzada. S’ha pogut comprovar a Galícia, on l’únic efecte de la implantació del nou sistema lingüístic ha estat la minva en l’ensenyament del gallec i, per tant, de la competència en gallec per part dels infants. 

e) El decret farà impossible que s’assoleixi un objectiu, marcat per l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears: els nostres escolars, en acabar la formació obligatòria, han de dominar equilibradament, tant oralment com per escrit, les dues llengües oficials, i han de tenir coneixements d’una tercera llengua. El nou decret impossibilitarà que els alumnes surtin del sistema educatiu amb els mateixos coneixements de català que de castellà, de manera generalitzada. 

Davant aquestes evidències, proposam mantenir l’actual grau d’autonomia dels centres i mantenir els Projectes Lingüístics de Centre, aprovats democràticament per cada centre educatiu de les Illes Balears.

Eivissa, 6 de novembre de 2012

Advertisements

Posted on 13 novembre 2012, in Notícies. Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s