La participació de les famílies en els Consells escolars.



Existeix una vertadera participació de les famílies i dels alumnes en les escoles? El Consell Escolar, com a màxim òrgan de govern dels centres educatius ofereix l’ocasió a les famílies i alumnes de poder dir la seva, de poder aportar, de poder controlar i manifestar el seu rebuig o acord a la forma en què s’està duent el centre per part d’equips directius. Però és aquesta participació real? En quines condicions reals es dóna? Reb suficient suport de les institucions pertinents (centre, administració)?
Aquests eren alguns dels dubtes que constituïren el punt de partida de la taula rodona de, que amb el títol Quines són les funcions de les amipa? Participació, implicació i formació de mares i pares, va organitzar el Consell Escolar de Mallorca el passat 30 de març. La taula, moderada per Coloma Ferrer, presidenta del CEM, comptà amb la participació de Jordi Llabrés, president de FAIB, Jaume Ribas, president de FAPA Mallorca, José A.Cañabate, representant d’ADIPMA, Casty Lorenzo, representant de CONFAECIB, Alemany Ramis, president ECIB i Miquel Perelló, director general d’Innovació i Formació de professorat de la Conselleria d’Educació i Cultura.
D’aquest debat en va sortir un poc de tot: interrogants, solucions, propostes, protestes, reclamacions…sempre amb la idea central que aquesta participació de tots és membres de la comunitat educativa és absolutament necessària per al bon funcionament del centre i per a assolir un bon nivell d’èxit escolar. Es va apuntar la necessitat de que l’adminstració ofereixi un suport financer a les apima que les permeti dur endavant la tasca de dinamització i mobilització de les famílies. Es va parlar també de la necessitat de lideratge –per part dels equips directius, de l’administració, de les mateixes apima?- perquè aquesta implicació es pugui traduir en una dinàmica regular i no s’acabi quan la junta directiva deixa els seus càrrecs. Però referit directament als CE, es va debatre sobre quin és el model de participació que s’ha de fomentar. Fent una autocrítica al funcionament actual de la majoria dels CE, els principals dubtes que sorgien es referien a com poden les apima i les famílies participar en els CE? Quins són els límits? Com es conjuga l’autonomia dels equips directius amb la col.laboració amb les famílies amb el compliment d’una normativa? Com es passa de la simple transmissió d’informació actual a una vertadera comunicació i col.laboració en la construcció dels documents del centre (PGA…)?
La posada en comú de les distintes experiències que aportaren els assistents –en la seva gran majoria, membres d’apima- va fer veure que sí que és possible anar més enllà, però requereix, primer de tot, que ens ho creguem. Que tant equips directius com professorat com els mateixos pares i mares, siguem conscients de què podem, hem i necessitam participar.
Aquest interessant debat tendrà continuïtat en les II Jornades Família i Escola que tendran lloc divendres 27 i dissabte 28 a l’edifici de Sa Riera, dins el marc del Programa per a la participació de pares i mares en el sistema educatiu que posa en marxa l’ICE, COAPA i la Conselleria d’Educació. Per què serveix una apima i què pot aportar als centres? Quins espais de col.laboració es poden establir? Com fer, en definitiva, que tots mos ho creguem i passem a l’acció.

Anuncis

Posted on 11 Abril 2011, in Notícies. Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s